Scandlines har beställt en ny zero direct emission-färja till linjen Rödby-Puttgarden. Färjan kommer att sättas i trafik 2025, och är den första i nästa generation färjor på den här linjen.
Färjan byggs på Cemre-varvet i Turkiet i nära samarbete med Scandlines experter på området.
Ökad fraktkapacitet
Med den nya färjan ökar Scandlines sin kapacitet att transportera fraktenheter med 23 procent på rutten.
Fraktfärjan kan transportera lastbilar på både övre och undre däck, och därför kommer färjelägena i hamnarna i Rödby och Puttgarden att byggas om så att det kan lastas lastbilar även på det övre bildäcket.
Grön landström
När färjan går in i Fehmarn Bält 2025 kan det stora batterisystem på 10 MWh laddas på bara 17 minuter i Rödby. Med förnybar energi, naturligtvis. Under 2019 investerade Scandlines i en 50 kV / 25 MW kraftkabel till Færgevej i Rødbyhavn. Denna kabel har nu förlängts ca 1,2 km till den nya transformatorn mellan bädd 2 och 3. Laddtornet, transformatorn, kontroll- och kopplingsutrustningen är redan på plats vid färjeläget i Rödbyhavn.
Scandlines investerar nu också i en 30 kV / 15 MW kraftkabel inklusive transformator och laddningsstation till hamnen i Puttgarden. Från 2025 kommer detta att minska laddningstiden till bara 12 minuter i varje hamn och innebära att färjan kan köra de 18,5 km mellan Rödby och Puttgarden på 45 minuter med noll direkta utsläpp.
Utsläppsfri färjedrift
Med en överfartstid på en timme är färjan utsläppsfri i drift. Den kan också användas som hybridfärja, och då är överfartstiden 45 minuter.
Scandlines arbetar för att inom några år kunna segla helt utsläppsfritt, i första hand på linjen Rödby–Puttgarden. Med investeringen i den nya zero direct emission-färjan har vi tagit ett viktigt steg på vår gröna resa.
Bygget av Scandlines’ nya färjan med noll direkta utsläpp har gått in i slutfasen
Bygget av E/F Futura på Cemre varvet går nu in i sin slutfas. Den 29 juli 2024 gick fartyget in i flytdockan för att bland annat få botten rengjord och målad, och den 10 augusti gav hon sig ut på havet igen.
De två veckorna i varvets flytdocka förvandlade Scandlines’ nya utsläppsfria Femern-färjan E/F Futura. Bryggan och den övre delen av fartyget är numera vitmålade med den karakteristiska gröna randen.
E/F Futura är återigen tillbaka vid utrustningskajen där den ska bli helt färdig. Alla hjälpsystem ska testas och sedan ska hon ut på provtur innan resan går mot Rödby, Danmark.
Färjan kommer döpas vid en officiellt ceremoni i samband med att den sätts i trafik på Femern-Bält i början av 2025.
Stapelavlöpning av den nya zero direct emissions-fraktfärjan
Den 25 november 2023 sjösattes vår nya zero direct emissions-fraktfärja traditionsenligt från Cemre-varvet i Turkiet. Färjan kommer att få namnet "Futura" vid en namngivningsceremoni i samband med att den tas i bruk på Fehmarn Bält 2024.
Kölläggning av den nya färjan
Den 30 augusti 2022 nådde Scandlines en milstolpe i samband med kölläggningen av den kommande nya utsläppsfria fraktfärjan. Liksom andra moderna fartyg byggs färjan inte runt en enda köl utan däremot med en rad skrovsektioner. Den 30 augusti placerades den första sektionen på bädden.
I enlighet med traditionen lades ett nypräglat mynt under Scandlines kommande utsläppsfria fraktfärja under kölläggningssceremonin på det turkiska Cemre-varvet.
Första stålplåtarna klippta till ny färja
I april 2022 skars de första stålplåtarna till Scandlines nya nollutsläppsfärja på Cemre-varvet i Turkiet. Den lilla traditionella ceremonin ägde rum den 4 april och var kulmen på månader av intensiva förberedelser.
Uppgifter om den utsläppsfria Scandlines-fraktfärjan till linjen Rödby–Puttgarden:
- Längd: 147,4 meter
- Bredd: 25,4 meter
- Design djupgående: 5,30 meter
- Lastkapacitet: 66 fraktenheter (cirka 1 200 meter)
- Maximalt antal passagerare: 140
- Servicefart: 16/10 knop
- Överfartstid: 45 minuter (från 2025)
- Batterisystem: 10 MWh
- Laddning i hamn: 12 minuter (från 2025)
- Direkta utsläpp under överfarten: 0
- Investering: 80 miljoner EUR
Med investeringen i den nya utsläppsfria färjan har vi tagit ett viktigt steg på den gröna resan
Läs mer om vår gröna agenda
Läs alla-
En hållbar framtid
För att stärka vår gröna agenda har vi för hela organisationen åtagit oss att stödja FN:s globala mål för hållbar utveckling.
-
En flotta av hybridfärjor
Hybridsystemet på våra färjor liknar det som finns i hybridbilar där bensin eller diesel kombineras med el.
-
Tysta propellrar
Ett av stegen på vår resa mot emissionsfria färjor är att på Rödby–Puttgarden-linjen byta ut de thrusters på alla fyra hybridfärjor som både styr och driver fartygen framåt.
-
Vind i rotorseglet
Vi har sedan 2013 satsat på färjor med miljövänlig hybridteknik. I 2020 og 2022 lade vi miljövänlig vindkraftsteknik till listan då vi installerade ett rotorsegel på de två hybridfärjor M/S Copenhagen og M/S Berlin som trafikerar Gedser–Rostock-linjen.
-
Hållbarhet i praktiken
Vi uppnår mindre matavfall bland annat genom portionering, genom att sätta fram mindre mängder mat på en buffé åt gången och genom att ha ett något mindre utbud att välja bland.
-
Samarbete med externa partner
Scandlines samarbetar sedan flera år med den tyska miljöorganisationen NABU (Naturschutzbund Deutschland).
-
Minskning av energiförbrukningen
Vi investerar i energieffektivisering och justeringar i driften som leder till stora energibesparingar.