Vi lägger väldigt stor vikt vid att kontinuerligt minska vår elförbrukning på varje överfart. Vi investerar i energieffektivisering och justeringar i driften som leder till stora energibesparingar.
På den cirka 18,5 kilometer långa sträckan mellan Rödby och Puttgarden har Scandlines sedan öppnandet av rutten 1963 förbättrat sitt koncept till perfektion. Avgånge runt dygnet, 365 dagar om året – det blir över 35 000 avgångar varje år. Därför har även små justeringar stor effekt.
Överfarten tar bara 45 minuter, och lossning och lastning klaras av på 15 minuter. Det är alltså den snabbaste och mest effektiva vägen från Skandinavien till det europeiska fastlandet – och mycket snart blir den också fri från direkta utsläpp.
Nya propellerblad på Gedserfärjorna
I januari 2023 satte vi nya propellerblad på Gedserfärjorna och har därmed optimerat fartygen för den aktuella driftsprofilen. Detta ger en bättre verkningsgrad för propellern och en energibesparing på framdrivningsenergi på hela 11 procent.
Under 2016 satte vi in två nya hybridfärjor på Gedser-Rostock-rutten. Färjorna är specialkonstruerade för rutten och för en hastighet på 20 knop med tre motorer i drift: två på centerpropellern och en för hotellast och thrusters.
Som en del av vår gröna agenda har farten reducerats till 16 knop och därför behövs det bara en motor på centerpropellern. Fartygens framdrivningsmaskineri är inte optimerat för denna hastighet, och en huvudmotor har inte tillräckligt vridmoment för att vrida propellern med den designade pitchen (propellerbladets vinkel). För att inte överbelasta motorn reduceras pitchen och propellerns effektivitet sjunker avsevärt.
Den tidigare centerpropellern med en diameter på 4,6 meter utnyttjades därmed inte optimalt, så vi beslutade att byta ut de fem propellerbladen mot mindre blad, så att centerpropellern nu har fått en diameter på 4,2 meter. Förutom den förbättrade effektiviteten minskar den också vibrationerna och minimerar samtidigt risken för bottenskador.
Med en överfartstid på två timmar minskar Scandlines framdrivningsenergin med upp till 11 procent tack vare de nya propellerbladen, vilket också leder till minskade utsläpp.
Nya blad på centerpropellern på Scandlines Gedser-Rostock-hybridfärjor:
Före: Centrumpropeller med en diameter på 4,6 meter
Nu: Centrumpropeller med en diameter på 4,2 meter
Antal: Centerpropellern har totalt fem blad
Vikt: Varje blad väger 1 223 kg
Besparing på framdrivningsenergi: 11 procent
Vi minskar ständigt vår elförbrukning
Läs mer om vår gröna agenda
Läs alla-
En hållbar framtid
För att stärka vår gröna agenda har vi för hela organisationen åtagit oss att stödja FN:s globala mål för hållbar utveckling.
-
En flotta av hybridfärjor
Hybridsystemet på våra färjor liknar det som finns i hybridbilar där bensin eller diesel kombineras med el.
-
Tysta propellrar
Ett av stegen på vår resa mot emissionsfria färjor är att på Rödby–Puttgarden-linjen byta ut de thrusters på alla fyra hybridfärjor som både styr och driver fartygen framåt.
-
Vind i rotorseglet
Vi har sedan 2013 satsat på färjor med miljövänlig hybridteknik. I 2020 og 2022 lade vi miljövänlig vindkraftsteknik till listan då vi installerade ett rotorsegel på de två hybridfärjor M/S Copenhagen og M/S Berlin som trafikerar Gedser–Rostock-linjen.
-
Hållbarhet i praktiken
Vi uppnår mindre matavfall bland annat genom portionering, genom att sätta fram mindre mängder mat på en buffé åt gången och genom att ha ett något mindre utbud att välja bland.
-
Zero direct emissions-fraktfärja
Scandlines har beställt en utsläppsfri färja för rutten Rødby-Puttgarden och tar därmed ett stort steg på den gröna resan.
-
Samarbete med externa partner
Scandlines samarbetar sedan flera år med den tyska miljöorganisationen NABU (Naturschutzbund Deutschland).