Vanliga frågor och svar om inställda avgångar

  • Om ditt flyg är inställt kan du använda din biljett till ett annat flyg. Du kommer att placeras på det första tillgängliga avgång.

    Detta gäller för alla biljetter, även om du har en Low Price-biljett, som under normala omständigheter endast gäller för en viss avgång.

    Du betalar naturligtvis inga avgifter eller tilläggsavgifter för att hinna med en annan avgång om färjan ställs in.

  • Ja, om färjan är inställd kan du använda din Gedser-Rostock-biljett för överfarten Rödby-Puttgarden.

    I hamnen i Rödby eller Puttgarden ska du bara komma ihåg att gå till den gula filen där en anställd kommer att checka in dig.

    Du kommer med första tillgängliga avgång.

    Självklart betalar du ingen avgift för att byta rutt om färjan är inställd.

  • Vid hamnen i Rödby eller Puttgarden går du till det gula körfältet där en anställd checkar in dig.

    Viktigt: Det är viktigt att du går till den gula filen där en anställd kan validera din biljett.

    Maskinerna i de andra filer kan inte validera din biljett.

  • Ja, vi återbetalar din oanvända färjebiljett om en avgång ställs in, och vi gör det naturligtvis utan extra kostnad.

    Läs om hur du får din biljett återbetald i nästa fråga.

  • Du kommer naturligtvis att få tillbaka din oanvända biljett för inställda avgångar, men tyvärr sker detta inte automatiskt.

    För att få återbetalning för din oanvända färjebiljett kontaktar du kundtjänst via e-post och uppger ditt bokningsnummer. Ditt bokningsnummer hittar du i din bokningsbekräftelse via e-post.

    Vänligen notera detta:

    • Kundtjänsten får många e-postmeddelanden när avgångar ställs in, men vi behandlar din återbetalning så snart vi kan.
    • När kundtjänsten har återbetalat din biljett kan det ta upp till 10 arbetsdagar innan du har pengarna på ditt konto.
  • Alla våra biljetter är giltiga hela dagen - även Low Price om färjan ställs in.

    Därför behöver du inte boka om för att hinna med en annan färjeavgång.

    Om du ändå vill boka om till en specifik avgång kan du kontakta kundtjänst.

  • Om en avgång ställs in meddelar vi det på scandlines.se under trafikinformation och avgångar.

    Dessutom får alla som har bokat en biljett online på scandlines.se eller i vår app ett e-postmeddelande om den inställda avgången. Detta e-postmeddelande skickas till den e-postadress som angavs vid bokningen.

  • Håll dig uppdaterad om aktuell färjetrafik på scandlines.se under trafikinformation och avgångar.

  • Du är alltid välkommen att kontakta kundtjänst.

    Observera dock att vi får många samtal och e-postmeddelanden när ett flyg är inställt, så du kan uppleva en telefonkö och längre svarstid på ditt e-postmeddelande.

    Vi kommer dock att besvara ditt samtal och e-postmeddelande så snart vi kan.

    Se kontaktuppgifter för kundtjänst.

  • Det finns alltid någon som arbetar i hamnen som du kan prata med.

    Kör till det gula körfältet där det finns en anställd.

Läs mer