-
Download Standard villkor för försäljning och leverans till Bussoperatörer (PDF)
§ Innehåll och omfattning
1.1 Gällande försäljnings- och leveransvillkor omfattar överfart av fordon inom det angivna marknadssegmentet.
1.2 För att kunna ingå ett Bussoperatör avtal med Scandlines, har Scandlines fastställt kriterier för förväntad bruttoomsättning per år, som Bussoperatören är informerad om och ska uppfylla. Bussoperatörens åtagande att uppfylla den förväntade bruttoomsättningen gäller för att upprätthålla den avtalade rabatten. Ev. ouppnådd bruttoomsättning får ingen retroaktiv konsekvens.
1.3 Vid acceptans av Avtalet, ger Bussoperatören samtycke till att Scandlines och de tillknutna bolagen att skicka informationsbrev via e-mail. Dessa e-mail kan innehålla nyheter om priser, bränsletillägg, ändringar av tidtabell och andra erbjudande som kan ha relevans för Bussoperatören. Bussoperatören kan alltid avanmäla sig dessa informationsservicen genom att kontakta Scandlines.
§ 2 Registrering/dokumentation
2.1 Scandlines och dennas dotterbolag registrerar fordonen genom att använda biljett/rekvisition/voucher med kundnummer som betalningsmedel för överfarten. Typ av biljett/rekvisition/voucher är beroende av marknadssegmentet, som anges på första sidan av Avtalet. Biljett/rekvisition/voucher utställs på valt färjeläge.
2.2 Om du som kund har uppgett din bils registreringsnummer i samband med att du beställt en biljett kan du använda Scandlines eller Scandlines samarbetspartners automatiska registreringsskyltsidentifiering. Scandlines lagrar även denna information och skickar den vid behov vidare till samarbetspartners. Om registreringsnumret utgör personuppgifter, om bilen exempelvis är registrerad i en privatpersons namn, gäller bestämmelserna om behandling och överföring av personuppgifter i avsnitt 2 och 6 i Scandlines integritetspolicy för kunder:www.scandlines.dk/betingelser/privatlivspolitik/privatlivspolitik-kunder/
2.3 Dessa biljetter/rekvisitioner/vouchers är en dokumentation för att fullgöra Avtalet och Bussoperatörens användning av dessa är ett villkor för att erhålla eventuella rabatter.
§ 3 Priser och faktureringsbestämmelser
3.1 Avtal och erbjudanden baseras på de vid var tidpunkt gällande priserna (publicerade riktpriser), tariffer och valutakurser.
Avtalsteckning och offertgivning sker i allmänhet med förbehåll för prisändringar orsakade av omständigheter utanför Scandlines kontroll. Scandlines förbehåller sig rätten att fritt göra ändringar i listpriserna. Sådana ändringar meddelas senast 14 dagar före ikraftträdandet. Innan ändringar av listpriserna genomförs skickar Scandlines antingen ut ett prisblad eller ett nyhetsbrev till kunden. Information om aktuella listpriser finns på Scandlines hemsida under www.scandlines.se/buss
3.2 Fakturering sker enligt de vid var tid gällande listpriserna med avdrag för eventuell rabatt.
Eventuell rabatt ges enligt kriterierna för det berörda marknadssegmentet med utgångspunkt i föregående års nettoomsättning hos Scandlines, eller för nya kunder med utgångspunkt i förväntad nettoomsättning under kalenderåret. I övrigt hänvisas till Scandlines Handelsvillkor för Bussoperatörer för en utförligare beskrivning av vilka kriterier som gäller för respektive marknadssegment.3.3 Fakturering sker med använda biljetter/rekvisitioner/vouchers som underlag, se punkt 2.1, och villkoren i Avtalet.
3.4 Faktureringsfrekvensen är var åttonde (8) dag och fakturan skickas elektroniskt. Om pappersfaktura önskas utgår en fakturaavgift på DKK 75,00 + moms per faktura.
3.5 Bussoperatören ansvarar för att Scandlines alltid har aktuell information om kundens aktuella e-postadress och moms nr. för faktureringsändamål.
§ 4 Säkerhet och betalningsbestämmelser
4.1 Om Bussoperatören önskar ett kreditbetalningsavtal tar Scandlines en kreditupplysning på företaget.
4.2 Betalningsvillkor är som regel tio (10) dagar netto.
4.4 Vid eventuella utskick av betalningspåminnelser utgår en påminnelseavgift om DKK 100,00 per påminnelse.
§ 5 Platsreservation/Ombokning
5.1 Platsreservation för buss kan göras skriftligen till Scandlines gruppbokningsavdelning via e-post: grupper@scandlines.com
5.2 Scandlines besvarar som huvudregel beställningar av platsreservationer inom 24 timmar från det att platsbeställningen mottagits på vardagar, måndag–fredag kl. 12, och efterföljande vardag för beställningar mottagna fredag efter kl. 12 och under helgdagar.
5.3 Önskar Bussarrangören att ändra en förbokad avgång till en annan avgång på samma dag eller en annan dag anses detta som en avbokning av den existerande bokningen. Vid tillfälle av en sådan ändring kommer en omräkning av de Allmänna Transportvillkor (ATV), Standard Vilkor för Försäljning och Leverans till Bussoperatörer (SVFLB), Bränsel-tillägg, pris och den gällande rabatt, om en sådan är avtalad, ske till det på ombokningsdagen gällande pris och rabatt-avtal. Avbeställningsavgift avkrävs ej om ombokningen sker till en annan avgång på samma dag eller på en annan dag.
Sektion 6 är ej gällande.
5.4 Efterbeställning av extra busspassagerare samt ev. busstrailer efterkommes, i mån av ledig kapacitet på den gällande avgång. Scandlines förbehåller sig rätten att avvisa efterbeställningar.
5.5 Scandlines förbehåller sig rätten att utan föregående meddelande göra ändringar i tidtabeller och lägga om bussreservationer som en konsekvens av ändringarna. Det kan alltid sättas in ett annat fartyg än det som angetts. En reservation är inte en garanti för transport och ska endast betraktas som en reservation av ledig kapacitet på en bestämd avgång. Vid förseningar eller inställd avgång är Scandlines alltid berättigad att anvisa Bussoperatören till en senare avgång utan att Bussoperatören kan kräva kompensation av biljettpriset eller annan kompensation i sådana situationer. Detta gäller även om Bussoperatören måste välja en alternativ transport.
5.6 Scandlines ansvarar inte för förseningar och inställda avgångar som är utom Scandlines kontroll, men inte begränsat till väder- och vattenförhållanden som är till fara för seglatsen, jordskalv, brand och explosion, krig, terrorism, uppror och oroligheter, strejk, lockout eller andra arbetsmarknadsrelaterade oöverensstämmelser samt sjukdom.
5.7 Scandlines är ansvarsfri vid maskinhaveri och andra tekniska eller operationella avvikelser, om orsaken till svikten är på grund av förhållanden som ligger utom Scandlines kontroll. Ansvarar Scandlines för orsaken till svikten, erbjuder Scandlines ersättning av biljettprisen om Bussoperatören hade en giltig reservation till den försenade eller inställda avgången, och Bussoperatören blev minst tre (3) timmar försenade i ankomst till destinationshamnen i förhållande till den ursprungliga ankomsttiden.
5.8 Scandlines ansvarar aldrig för Bussoperatörens förlust, gällande drift, avans eller indirekt förlust och andra följdskador i anslutning till förseningar eller inställda avgångar – oavsett om det orsakats av förhållanden utom Scandlines kontroll eller det orsakats av fel eller försummelser hos Scandlines – till exempel förlust till följd av extra kilometer, hotellvistelse, missade trafikförbindelser, ansvar gentemot Bussoperatörens kunder m.m.
5.9 I övrigt hänvisas till de gällande Allmänna Transportvillkor för färjetransport som utgör en del av en resa arrangerat av en bussoperatör eller annan researrangör än Scandlines, på www.scandlines.se/buss/priser-villkor/ Eventuella skiljaktigheter mellan gällande Standard villkor för försäljning och leverans till Bussoperatörer och Scandlines Transportvillkor, gäller gällande Standard villkor för försäljning och leverans till Bussoperatörer.
§ 6 Avbeställning av bussreservationer
Avbeställning av bussreservationer ska ske skriftligen per e-mail till Scandlines gruppbokningsavdelning på grupper@scandlines.com
6.1 På överfarten Rødby-Puttgarden gäller följande avbokningsregler för enkelbiljetter:
Upp till tre (3) kalenderdagar före avgång: ingen avbeställningskostnad
Från två (2) dagar före bokad avgång: 75 % av gällande listpris faktureras
Utan avbokning resp. avbokning efter bokad avgång: 100 % av gällande listpris faktureras
6.2 På överfarten Gedser-Rostock gäller följande avbokningsregler för enkelbiljetter:
Upp till åtta (8) kalenderdagar före avgång: ingen avbeställningskostnad
Från sju (7) dagar före bokad avgång: 75 % av gällande listpris faktureras
Utan avbokning resp. avbokning efter bokad avgång: 100 % av gällande listpris faktureras
6.3 Avbeställningsregler för endagsbiljetter för överfarterna Rødby-Puttgarden och Gedser-Rostock:
Fram till kl. 12.00 två (2) kalenderdagar före avgång: ingen avbeställningskostnad
Från kl. 12.00 två (2) dagar före bokad avgång: 75 % av gällande listpris faktureras
Utan avbokning resp. avbokning efter bokad avgång: 100 % av gällande listpris faktureras
Det ges ingen rabatt på avbeställnings- och no-showavgifter samt övriga avgifter.
§ 7 Beställning och avbeställning av gruppmenyer
7.1 Scandlines erbjuder gruppmenyer på följande färjelinjer: Rødby-Puttgarden och Gedser-Rostock. Gruppmenyer måste beställas skriftligen hos vår gruppbokningsavdelning minst fem (5) dagar före avgång. Vid speciella menyönskemål kontaktas också vår gruppbokningsavdelning.
7.2 Avbeställning av beställda gruppmenyer kan endast göras skriftligen till Scandlines gruppbokningsavdelning senast fyra (4) dagar före avgång. I motsatt fall faktureras den beställda menyn till fullt pris. Om kunden uteblir från den bokade avgången faktureras också det fulla priset för den beställda menyn.
§ 8 Information
8.1 Scandlines informerar som huvudregel Bussoperatörer om allmänna villkor och nya åtgärder på hemsidan
www.scandlines.se/buss samt i nyhetsbrev via e-mail.8.2 Bussoperatören ansvarar för att Scandlines alltid har aktuell information om dennas aktuella e-postadress till mottagarna av nyhetsbrev.
§ 9 Ändringar i Avtalets villkor
9.1 Föreliggande Standard villkor för försäljning och leverans till Bussoperatörer gäller tills vidare fram tills Scandlines meddelar något annat.
9.2 Scandlines förbehåller sig rätten att när som helst ändra villkoren i dessa Standard villkor för försäljning och leverans till Bussoperatörer efter föregående meddelande till Bussoperatören.
§ 10 Avtalets upphörande
10.1 Avtalet är, i enlighet med Standard villkor för försäljning och leverans till Bussoperatörer, villkorat av att Bussoperatören vid signering av avtalet, uppfyller kriterierna för Scandlines Handelsbestämmelser för Bussoperatörer samt att Bussoperatören under Avtalets giltighetsperiod följer villkoren häri.
10.2 Om villkoren i §10.1 inte längre är uppfyllda, kan Scandlines utan föregående varsel säga upp bussoperatöravtalet.
10.3 Vidare kan Avtalet sägas upp med omedelbar verkan om hela eller delar av Avtalet strider mot lagstiftningen.
10.4 Avtalet kan alltid sägas upp av endera parten med en (1) månads varsel till den första dagen i en månad.
10.5 Alla uppsägningar måste ske skriftligen.
10.6 Om Avtalet sägs upp i enlighet med §10, ska Parterna fortsätta leva upp till skyldigheterna mot bekräftade bokningar, om bokningarna blev bekräftade innan Avtalet sades upp.
10.7 Senast åtta (8) dagar efter att Avtalet upphört gör Scandlines en slutavräkning och returnerar eventuell bankgaranti.
§ 11 Tillämplig lag och jurisdiktion
11.1 Dansk lag ska tillämpas på Avtalet.
11.2 Tvist i anledning av detta Avtals tillkomst, tillämpning eller tolkning och rättsförhållanden ska slutligen avgöras av dansk domstol med Sø- og Handelsretten i Köpenhamn som första instans.
September 2022