Vanliga frågor

  • Du kan läsa hur du bokar en buss här

    • Med kundnummer och avtal: faktureras enligt avtal
    • Utan kundnummer och avtal: med kreditkort via telefon +45 72 68 60 68
  • Check-in i hamnen måste slutföras:

    • Rødby-Puttgarden senast 15 min. före planerad avgång
    • Gedser senast 15 min. före planerad avgång
    • Rostock senast 30 min. före planerad avgång

    Läs mer om incheckning här

     

  • Du hittar vår omboknings- och avbokningsregler här

  • Gratis måltider för busschaufförer och guider på Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock

    • För 15-25 betalande gäster: 1 gratis måltid för en förare
    • För 26-35 betalande gäster: 2 gratis måltider för förare/reseguide
    • För mer än 35 betalande gäster: 3 gratis måltider för förare/reseguide

    Inga gratis måltider kan användas av gäster. 

    • 4 dagar före avresa.
    • Avbokning skriftligen är kostnadsfritt upp till 4 dagar före avresa. Sedan faktureras det bokade antalet.
  • Om färjan är inställd och du vill omboka en biljett, kontakta kundservice genom att skicka ett mejl till grupper@scandlines.com med ditt bokningsnummer.

  • Om ditt flyg är inställt kan du använda din biljett till ett annat flyg. Du kommer att placeras på det första tillgängliga avgång.

    Detta gäller för alla biljetter.

    Du betalar naturligtvis inga avgifter eller tilläggsavgifter för att hinna med en annan avgång om färjan ställs in.

  • Ja, om färjan är inställd kan du använda din Gedser-Rostock-biljett för överfarten Rödby-Puttgarden. Du kommer med första tillgängliga avgång. Självklart betalar du ingen avgift för att byta rutt om färjan är inställd.

    Vid incheckningen i Rödby-Puttgarden måste du uppge ditt bokningsnummer samt visa din biljett för biljettkontrollanten vid incheckningen och meddela att den ska ändras från Gedser-Rostock till Rödby-Puttgarden.

    Det är viktigt att biljetten ändras och att en ny inte utfärdas, så att du undviker att bli debiterad för samma resa två gånger.

  • Ja, vi återbetalar din oanvända färjebiljett om en avgång ställs in, och vi gör det naturligtvis utan extra kostnad.

    Läs om hur du får din biljett återbetald i nästa fråga.

    OBS: Om du använder biljetten i en annan hamn eller på en annan avgång kan biljetten inte återbetalas. Om du reser på biljetten från en annan hamn är det viktigt att biljetten ändras och att en ny inte utfärdas, så att du undviker att bli debiterad för samma resa två gånger.

  • Du kommer naturligtvis att få tillbaka din oanvända biljett för inställda avgångar, men tyvärr sker detta inte automatiskt.

    Skriv till grupper@scandlines.com och uppge ditt bokningsnummer för att få pengarna tillbaka för din oanvända färjebiljett. Ditt bokningsnummer finns i din bokningsbekräftelsemail.

    Vänligen notera detta:

    • Kundtjänsten får många e-postmeddelanden när avgångar ställs in, men vi behandlar din återbetalning så snart vi kan.
    • När kundtjänsten har återbetalat din biljett kan det ta upp till 10 arbetsdagar innan du har pengarna på ditt konto.
  • Om en avgång ställs in meddelar vi det under avgångar.

  • Håll dig uppdaterad om aktuell färjetrafik under avgångar.

  • Please find our FAQ's here